Za socialismu jsme tuhle nádhernou blondýnku přehlíželi. Dnes by díky své kráse dobyla i Hollywood
Nádherná blondýnka, která přímo zářila v československých filmech v období socialismu. Měla na to, aby dosáhla velkých věcí, ale dobový režim ji bohužel držel příliš zkrátka. Mluvilo se o ní jako o herečce zrozené pro Hollywood, zůstala ale bohužel upozaděna jinými velkými jmény. Pojďte se s námi podívat na příběh tzv. české Brigitte Bardot.
Šarmantní, krásné, ale i nesmírně talentovaná. To byla naše „česká Bardotka“, Olga Schoberová. Herečka s krásným úsměvem, ale i velkým potenciálem pro vrcholné herectví. Dneska by jí Hollywood ležel u nohou, ale narodila se do špatné doby a na špatné místo. Pojďme si připomenout promarněný a přehlížený potenciál jedné z nejkrásnějších českých hereček.
Olga Schoberová – Kráska socialismu
Olga se narodila 15. března roku 1943 a od jejích dvaceti se plně věnovala filmovému průmyslu. Ve 20. století ji znal snad každý fanoušek filmů napříč celou Evropou. Olga Schoberová se totiž neomezovala pouze na československou produkci. Byla paní herečkou a ženským symbolem celé Evvropy. Od Itálie až po Německo. Dostala se dokonce i do několika amerických snímků a koketovala i s vrcholným Hollywoodem.
Tuzemští fanoušci si ale tuto blonďatou krásku s dokonalou postavou a šibalskými úsměvem asi nejlépe pamatují z filmů jako Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964) nebo Kdo chce zabít Jessii? (1966). V 60. a 70. letech totiž byla Olga Schoberová idolem, který každým pohybem okouzloval diváky, kteří nelenili za její filmy utratit své těžce vydělané peníze. Evropský filmový průmysl jí zkrátka ležel u nohou. V polovině právě zmiňovaných 60. let se dokonce objevila v USA v časopisu Playboy, díky čemuž se posléze uchytil její slavný pseudonym Olinka Bérová.

Proč byla přehlížená?
Ačkoliv se Olga Schoverová objevovala ve filmech napříč celou Evropou a muži jí padali k nohám, měla cestu na úplný vrchol hodně těžkou a trnitou. Socialistický režim vládnoucí v Československu jí situaci taky příliš neusnadňoval. Právě naopak, v tuzemské tvorbě byla omezována na komediální a často až parodické role. Ty sice zvládala bravurně a dokázala z nich vytěžit maximum, ale byla díky nim zaškatulkována v určité kategorii, díky čemuž se jí velké a dramaticky pojaté role vyhýbaly.
Ačkoliv není pochyb o tom, že by si i s takovýmito komplexnějšími charaktery hravě poradila. Režim pro tyto role raději upřednostňoval jiné „vážné“ hvězdy. Olga pro ně byla pouze taková „kráska“, která se navíc producíruje i za hranicemi a nedělá socialistickému Československu dobré jméno. Víc nabídek jí navíc chodilo právě ze zahraničí, ve vycestování jí ale taktéž režim úplně nepodporoval. Navíc měla problémy s cizími jazyky, které jsou pro hraní vážnějších rolí dost stěžejní.

Hollywoodský potenciál – Dnes by zářila
Není pochyb o tom, že kdyby herečka takového potenciálu měla možnosti, které jsou k dispozici dnes, byl by to úplně jiný příběh. V nynější kinematografii by byla její sexy odvážná image zlatým dolem pro každého schopného filmaře. Její sebevědomí a svůdná elegance by navíc kromě mužských srdcí trhali rekordy jak na plátně, tak na pomyslných červených kobercích. Olinka Bérová měla herecký talent od boha a spektrum toho, co dokázala ztvárnit, bylo nepřeberné. Měla skvělý skvělý smysl pro humor a cit pro komediální role, ale dokázala se správně vžít i do vážnějších a hlubších témat.
Fanoušci o ní často mluví jako o ideální „Bond girl“. Olga byla díky její nevinnosti a přirozenému sexappealu herečka jako stvořená pro akční nebo romantické komedie. Je až smutné muset takto zpětně hledět na její příběh o talentu, který kvůli okolnostem nemohl být nikdy naplno využit. Využita naopak byla naplno zkažená moc socialistického systému, která dost možná byla to jedinou překážkou mezi českou Brigitte Bardot a nějakou Oscarovou rolí.
Zdroje: wikipedia.org, denik.cz, csfd.cz