Vypadá to jako film, ale je to zlodějna v přímém přenosu. Stačí 2 minuty a přijdete o všechno
Mobilní aplikace jsou dneska zrádné. To, co se původně tváří jako funkce zdarma nebo skvělá nabídka, je povětšinou ve finále finanční past. Výjimkou nejsou ani aplikace na sledování filmů. Pojďte se s námi podívat na jednu takovou finanční past.
Digitální doba je dnes opravdu rychlá a nebezpečná. Asi každému uživateli chytrého telefonu se stalo, že narazil na zajímavý film, který si chtěl večer v pohodlí domova vychutnat. Po dvou minutách se ale promítání zastaví a divák je vyzván k zaplacení menší částky pro pokračování ve sledování. Obvykle se navíc zrovna jedná o nějakou vypjatou a napínavou scénu, kterou chce sledující prostě vidět. Přesně takovéto triky na vás využívají různé webové a mobilní aplikace. Dávejte si na ně pozor, jelikož vám slibují značně víc, než vám ve skutečnosti dají.

Jak funguje tahle „filmová“ past?
Tyto aplikace se mohou zdát jako jednoduše prokouknutelné a tudíž bez kýženého efektu. Opak je ale pravdou, spousta lidí na tento koncept finančního nátlaku opravdu naletí. V zásadě vám aplikace nabídne nějaký skvěle vypadající a zajímavý film, často právě pomocí reklamy na sociálních sítích nebo webových stránkách, a pak vás vyzve ke stáhnutí aplikace. V ní si vyberete onen film a začnete jej sledovat. Zpravidla v té nejvýživnější a nejpoutavější pasáži se video zastaví a aplikace vám nabídne možnosti platby za pokračování ve sledování. Povětšinou se nabízí jednorázové platby nebo i dlouhodobá předplatná, která by vám měla nabídnout široký katalog filmů. Ve finále se ale jedná o velmi nízkou a pochybnou filmovou produkci, která za vaše peníze rozhodně nestojí.
Proč na to lidé skočí?
Možná se ptáte, kdo na takové triky skočí. Tato forma ovlivňování má ale poměrně hluboké psychologické dopady, které divákům způsobuje. Sledující jsou totiž extrémně zvědaví, co se v tom sice jednoduchém avšak poutavém příběhu stane dál, a je jim navozován tzv. efekt FOMO – Fear of missing Out (neboli strach, že o něco přijdou). Nabízené filmy jsou navíc sestříhány rychlou a efektivní formou tak, aby měly stejný efekt jako například krátká videa na TikToku, Instagramu či Facebooku. Takováto forma obsahu je rychle stravitelná, návyková a dokáže navnadit především ty diváky, kteří nemají na sledování celovečerního filmu tolik času. Cílovou skupinou jsou navíc především mladí lidé, kteří v digitálním prostředí už takřka vyrostli a jsou tak zvyklí na koncept mikrotransakcí, neboli zaplacení menšího obnosu peněz za poměrnou dávku obsahu.

Dá se tomu odolat?
Tyto aplikace mají navíc poměrně zdatnou propagační kampaň po celém internetu a tak je poměrně těžké se jim vyhnout. Dá se tomu ale nějak odolat? Odpověď zni, že určitě ano. Je podstatné vyskakující reklamy a pokud je to jen trochu možné, rovnou je přeskakovat. Některé stránky dokonce nabízejí možnost reklamu nahlásit tak, aby se vám již nezobrazovala. Ale pozor, je třeba mít na paměti, že ačkoliv jsou tyto aplikace neetické a otravné, stále se pohybují v mezích zákona a žádnou legální hranici nepřekračují. Alternativně se můžete dívat na krátkometrážní a úderné filmy na ověřených platformách. Jednou z nich je například všem známý YouTube, kde si můžete s jistotou zakoupit řadu filmů. Spousta z nich je navíc dostupných zdarma.
Zdroj: YouTube.com, Scamalytics.com, GooglePlay