Poetický příběh z dob okupace: Snímek Konec světa režiséra Bohdana Slámy se představuje v prvním traileru
Do kin míří zbrusu nový snímek režiséra Bohdana Slámy s názvem Konec světa. Ten popisuje dění okolo událostí z 21. srpna 1968 očima malého chlapce. Film se nyní představil v prvním traileru.
Hlavními hrdiny filmu Konec světa jsou kluk Tonda a jeho děda, původem ruský šlechtic, amatérský malíř, člověk s noblesou a především s pestrými a dramatickými životními osudy. Tato nesourodá dvojice společně vzdoruje složité době v roce 1968.
Film natočil režisér Bohdan Sláma podle scénáře Ivana Arsenjeva, v hlavních rolích dědy a vnuka se představí Miroslav Krobot a Vojtěch Veverka. V kinech bude mít premiéru 19. září, nyní se představuje svým trailerem.
Humor i drama
Konec světa je silný příběh ze složité doby, vyprávění plné kontrastů, ať už jde o vztah mezi tím, co obnáší dědův bohatý život a Tondův dětský svět plný naivity, ale i upřímnosti a lásky. Diváky čeká poetický příběh viděný dětskýma očima, kde nechybí jemný humor i dramatické situace nečekané vojenské okupace.
Malý Tonda je drobný, brýlatý kluk, nemocný na průdušky. A tak když se rodiče s jeho starším bratrem Jirkou v létě roku 1968 vydávají na výlet do Paříže, má smůlu. Musí zůstat na čerstvém vzduchu na chalupě v Jizerských horách pod dozorem svého dědy.
Ten je svérázným potomkem ruských šlechticů, mužem s velkou noblesou, který ve svém životě vždy musel čelit velkým dějinám. Jejich prázdninové soužití, o které Tonda rozhodně nestál, však změní noc na 21. srpna. Děda moc dobře ví, co ruská okupace znamená, má co dělat, aby vyděšeného vnuka uklidnil. Pokouší se ho posílit a navzdory pohnuté době do něj něco ještě dobrého vložit, obohatit jeho duši. Učí ho francouzsky, vybraně stolovat, a hlavně se nevzdávat.
Hlavním tématem jsou rodinné vztahy
Bohdan Sláma film přibližuje slovy: „Konec světa vypráví o vztahu vnuka a dědy. Náš dětský hrdina Tonda je emočně komplexní bytost, která je schopna plnohodnotně vnímat své chyby i chyby svého dospělého partnera. Oba jsou v tomto vztahu rovnoprávní a z tohoto pohledu je film vyprávěn. Příběh je založen na otázce, jak vydrží křehké předivo rodinných vztahů šílený nápor doby. Rodinné vztahy jsou základem naší existence, je třeba se k nim znovu a znovu vracet.“
Okupace je jen pozadím
Miroslav Krobot ke své postavě doplňuje: „Téma života za ‚totáče’ se mi zdá v české kinematografii dosti zpracované, ale role dědy ho originálně přesahuje včetně šlechtického původu, způsobu myšlení a hluboké osobní zkušenosti s několika politickými zřízeními.“
Se svými postřehy se přidává také scenárista Ivan Arsenjev: „Film není o okupaci. Ta v něm vytváří jenom jakési dramatické pozadí. Konec světa je spíš křehký vztahový film, ve kterém má velkou roli dětský svět. Většinu času se odehrává v nádherných Jizerských horách a je v něm vedle dramatických situací i humor a poezie. Je to film, který se snaží říct něco o síle rodiny a o bolesti, kterou způsobí její ztráta, o předávané životní moudrosti a odvaze čelit nepřízni osudu. A vlastně je i o lásce.“
Producentem filmu Konec světa je společnost LUMINAR Film (Martin Růžička a Jindřich Motýl), koproducenty Lumivod, Česká televize (kreativní producent Jaroslav Sedláček), Filmpark production, FilmWorx, Slovenská televízia a rozhlas, Barrandov Studio a SYNERGIA FILM, koproducentem a distributorem je společnost CinemArt. Výrobu filmu podpořily Státní fond kinematografie, Eurimages, Audiovizuálny fond, Pražský audiovizuální nadační fond a Liberecký kraj.