Tenhle zamlčovaný poklad československé kinematografie viděl každý důchodce. Dnes by zboural i Netflix
Na streamovacích službách se můžeme dennodenně dívat na záplavu všemožných filmových děl. Občas pak člověk klopýtne i o nějakou tuzemskou produkci, avšak množství těchto snímků je ve srovnání se zahraničními díly zanedbatelné. V minulosti zde však vznikala celá řada snímků, které by se svojí uměleckou hodnotou dokázaly sebevědomě stát bok po boku těm nejlepším filmům dnešní doby.
Jeden z takových filmů je snímek Miloše Formana z roku 1965 nesoucí název Lásky jedné plavovlásky. Romantické komediální drama je jedním ze stěžejních příkladů čehosi, co nazýváme československou novou vlnou kinematografie. Dodnes se jedná o snímek, který je ze všech stran oceňován a i když je starý už 60 let, i dnešnímu divákovi má co nabídnout. Příběh mladých lidí, kteří žijí své obyčejné životy, které však touží protkat trochou prosté, lidské lásky. To je téma, které rezonuje napříč generacemi a možná i proto je snímek dodnes tak oceňován.
Legendární snímek Miloše Formana
Miloš Forman patří jednoznačně mezi ty nejzásadnější tuzemské režiséry. Zapsal se do historie nejen tuzemské kinematografie například svými snímky Hoří, má panenko, ale i kultovními díly jako Amadeus, Přelet nad kukaččím hnízdem či legendárními Vlasy. Na mezinárodním filmovém poli se tak dodnes jedná asi o nejúspěšnějšího českého rodáka, kterého dodnes předčil jen málokdo.
Snímek pojednává o mladé blondýně Andule, která žije v malém městečku na internátu. V místě jejího bydliště na jednoho muže připadá deset že. Ona tak dlouho a marně touží po prožitku upřímné lidské lásky. Mladá dívka je naivní a snadno uvěří slibům. Když se tak v jeden moment v jejím životě objeví klavírista Milda, se kterým stráví noc, má pocit, že on je ten pravý. Nakonec se za ním vypraví do Prahy, aby poznala jeho rodiče. Poté však zjistí, že věci jsou jinak, než se na první pohled mohlo zdát.
Snímek bravurně vyobrazuje nesmělost a nejistotu každodenních domáckých dialogů. Snímek pojednává o tom, jaké je v životě mladé ženy vzplanutí první lásky a jak je život mnohdy protkán planými sliby a iluzemi. Interiérové záběry továrních prostředí či obývacích místností dokážou diváka umně vtáhnout do prostředí. Tím dokážou vyvolat pocit, že divák se nachází uvnitř příběhu spolu s postavami.

Stěžejní dílo české nové vlny
Snímek Lásky jedné plavovlásky se řadí mezi jedny z nejstěžejnějších děl československé nové vlny. Tento kinematografický směr se v našich končinách objevil v 60. letech minulého století. Žánrovým zaměřením byly snímky nové vlny poměrně různorodé, ale asi největší oblibě se v našich končinách těšila tragikomická díla, jako Hoří, má panenko nebo Ostře sledované vlaky. S novou vlnou se v tuzemské kinematografii poprvé více objevila práce s metaforami a symboly. Ty často odkazovaly na tehdejší společensko-politické poměry.
Důvody, proč u nás nová vlna mohla vůbec vzniknout, bylo rozvolňování společenských poměrů v Československu, stejně tak jako uvolňování cenzury během 60. let. To jak dobře víme skončilo vpádem vojsk Varšavské smlouvy, což byla událost, která tento společenský posun zastavila či přinejmenším vychýlila. Mnoho studentů a studentek FAMU mělo v tomto období přístup k zahraničním uměleckým filmům, ze kterých mohli čerpat inspiraci. Snímky nové vlny byly v zahraničí vůbec nejoceňovanější tuzemská díla, která pravidelně sbírala ceny na filmových festivalech.

Film byl již ve své době oceňován
Nejinak tomu bylo i v případě snímku Lásky jedné plavovlásky, který se v zahraničí taktéž těšil patřičnému uznání. V roce 1965 byl snímek na benátském filmovém festivalu nominován na Zlatého lva za nejlepší film.Roku 1967 byl snímek na Golden globes nominován na ocenění za nejlepší cizojazyčný film a na Academy awards byl film téhož roku nominován na ocenění za nejlepší cizojazyčný film. Ani v jednom z případů však snímek bohužel cenu nevyhrál.
I to ale stačilo, aby se dostal do povědomí zahraniční veřejnosti, která si ho dodnes cení. Lásky jedné plavovlásky je dodnes legendární a nestárnoucí snímek a jeden z nejlepších filmů Miloše Formana vůbec. Zaměření se na obyčejný každodenní život a na osobní témata lásky, iluzí a vystřízlivění ze snímku činí něco, s čím se dokáže jednoduše ztotožnit i současný divákTy. Právě proto film dodnes patří mezi tolik oceňované klasiky.
zdroje: csfd.cz, čt.cz, cs.wikipedia.org