Chyby v seriálu Arabela, kterých jste si nevšimli: Létající hlava, přivázaný havran a nepohádkové kalhoty
Oblíbený československý televizní seriál Arabela baví diváky několika generací. Natáčení je ale velmi pečlivá práce, která se občas neobejde bez chybiček – ty se nevyhnuly ani této pohádce. Co tedy v seriálu Arabela úplně nesedí?
Fantastické triky a kouzla jsou nepostradatelnou součástí seriálových pohádek. Za mnohými z nich stojí Boris Masník, jeden z předních filmových kouzelníků, trikových specialistů a tvůrců efektů. Většina triků v Arabele byla vytvářena přímo před kamerou, což představovalo značné technické výzvy. Mezi nejnáročnější patřila proměna čarodějnice v královnu, která probíhala v pohybu během chůze čarodějnice. Obě herečky, Andresíková a Brejchová, musely pevně dodržovat směr chůze a stejnou rychlost, zatímco kamera zachycovala jejich pohyb stejně rychle. Výsledný efekt byl naprosto dokonalý.
Létající hlava
Nicméně i seriály se občas nevyhnou chybám, kterých si pozorní diváci všimnou. Kromě nesprávně navazujících scén, jako je případ, kdy Arabela utíká od Rumburaka do světa lidí a drží létající kufr v pravé ruce, ten se ale náhle objeví v ruce levé, se sem tam objeví drobné nedostatky. Například při proměně pana Majera v jezevčíka zmizí „magická“ sklenička s vodou, která by mizet neměla. V jiné scéně, kdy škodovka letí nad ulicí po rozhovoru s docentem Hrachem, je v levé části obrazu vidět pohybující se hlava člověka. Tohoto efektu bylo dosaženo pomocí techniky dělení obrazu, avšak postava byla o něco vyšší, než zakrytá část filmového pásu.
Například ve druhém díle, když Rumburak odlétá v podobě havrana od královny/čarodějnice, je jasně vidět v pravém spodním rohu okna provázek, který měl havranovi zabránit, aby uletěl.
Záhadný prsten
V šestém a sedmém díle můžeme vidět hned několik chyb. V 6. dílu se král Hyacint II. a čaroděj Vigo ocitnou v blázinci a zjistí, že nemají kouzelný prsten. Psychiatr Jiří jim vysvětluje, že prsteny se pacientům přirozeně odebírají, aby nedošlo k nebezpečí, že by je spolkli. Nicméně v 7. dílu, když přijde na vizitu ředitel psychiatrické léčebny, je král Hyacint zobrazen s nějakým prstenem na levé ruce, což je v rozporu s předchozí událostí.
Dále také v závěru šestého dílu dojde k situaci, kdy se Petr omylem dostane do kontaktu s cestovním pláštěm, který ho přemístí do říše pohádek. Nicméně v úvodu sedmého dílu se ve shrnutí předchozího děje uvádí, že Arabelu potkalo neštěstí a Petr zmizel do říše pohádek, kam Arabela nemůže bez pláště. Avšak je třeba zdůraznit, že Petr zmizel právě s tímto cestovním pláštěm, který objevili v hotelu a kterým přicestoval Rumburak. Zároveň je důležité poznamenat, že Arabela má svůj plášť uložený v garáži u Majerů, což v této fázi příběhu neví (vzaly ho děti).
Ne úplně povedené scény se objevily i v osmém díle. Když Honza s Mařenkou na kufru vletí do vlaku, v okně vlaku probíhá projekce krajiny za nimi. Když si děti sednou, je i bez zpomaleného záběru patrný střih a změna krajiny. Je také nesmysl, aby se okno otevíralo naplno – spodní polovina okna je pevná, posuvná je jen horní. Vodník v rybníce navíc zde má zelené celé tělo, ale krk mu zamaskovat zapomněli.
Pár cestující po lavičce
Chyby se nevyhnuly ani devátému dílu. Když se zloděj Fousek po útěku z vězení rozhodne okrást pár na lavičce v parku, v po sobě jdoucích záběrech je zaznamenáno, že poloha kabelky se neustále mění a milenci sedí na lavičce na jejích různých částech. V tomto díle také můžeme vidět, že v davu pohádkových postav, které protestují proti změnám v říši pohádek, je také vodník, který předtím v jednom z předchozích dílů uprchl před Xénií. Z toho lze logicky usoudit, že v tomto okamžiku by se měl nacházet v říši lidí.
I v desátém díle nám něco úplně nesedí: Rumburak, který právě předstírá, že je královna a nachází se v šatně restaurace, říká čarodějnici: „Hledá mě policie.“ Tento výraz je trochu nečekaný, zejména když jsou obě komunikující postavy pohádkovými bytostmi. Když se Arabela vrací od vodníka z řeky, je suchá, což je pro pohádkovou bytost pochopitelné. Nicméně konce jejích nohavic jsou poněkud nepohádkově mokré.
Ve třináctém dílu najdeme další chybičku: Když pan Majer, připravující se na slavnostní přípitek se svatebčany, odloží zvoneček na stoleček, jeho stín směřuje doleva. Později, když ho po chvilce ukořistí Pajda, je stín namířen na druhou stranu. Ani poloha ubrousku, na kterém se zvoneček nachází, neodpovídá.
A co je v seriálu Arabela nejasné obecně? Například proč Rumburak, schopný proměny v krkavce i bez prstenu, nepoužije tuto schopnost při útěku z vězeňské nemocnice? Stejně tak by mohl využít tuto schopnost, když se maskuje v ženských šatech. A pokud je schopen cestovat mezi říší pohádek a říší lidí jako krkavec, k čemu potřebuje cestovní plášť?
Zdroje: ivandachshladik.cz, fdb.cz