Skandální seriál ČT Adikts zatracují i protidrogoví experti. Podle nich je to „trapný devadesátkový remake“
Údajným cílem seriálu České televize „Adikts“, na jehož financování se mimo jiné podílela i Policie ČR, má být protidrogová osvěta. Ve skutečnosti spíše k užívání drog provokuje a navíc často balancuje na hranici pornografie. Nejenže je samoúčelně vulgární, ale nechybí v něm ani provokující se*uální scény a detailní záběry na pohlavní orgány.
Fenoménu zobrazování drog a závislostí v českém filmu se tento týden věnoval publicistický pořad ČT art „Artzóna“. Jeho aktéři se shodli na tom, že v dnešní době už je situace benevolentnější a zobrazování „fetu“ se mění podle toho, jak ho vnímá většinová společnost: „Už to není nutně ten zlý člověk, už to není chudák, který do toho spadl kvůli rodinné situaci. Už je to barevnější,“ upozornil redaktor týdeníku „Echo“ Lukáš Novosad.
Cesta je i humor
V některých dílech je tato vážná problematika dokonce zdrojem černého humoru, podle respektovaného adiktologa Aleše Kudy však nesmí být bagatelizována. Lukáš Novosad v této souvislosti připomněl scény ze satirického seriálu „ČT Dobré ráno, Brno!“, v němž jedna z postav šňupe „koks“ a je to zdrojem skvělých a bizarních scén. „Humor je cesta ke všemu,“ myslí si. Ostatně s černým humorem skvěle pracuje také třeba film „Samotáři“.
V historii kinematografie existuje řada vynikajících děl, znázorňujících problematiku závislostí, velmi věrohodně a působivě, například životopisné drama německého režiséra Uli Edela „My, děti ze stanice Zoo“: „Myslím, že to zamávalo s každým, kdo to v dobrým věku viděl,“ připomněl Novosad. Aleš Kuda zase vyzdvihl americký film z roku 2000 „Requiem za sen“, autenticky zachycují život člověka, závislého na injekční stříkačce: “Považuji ten film za velmi drsný, ale byla to realita lidí, s nimiž jsem se často setkával,“ zmínil.
Katka
Za jeden z vůbec nejúspěšnějších počinů v této oblasti u nás, je často považován dokumentární snímek Heleny Třeštíkové „Katka“, sledující tragický příběh kdysi krásné modelky Kateřiny, která kvůli drogám skončila na ulici, přišla o dceru i o zdraví. „Teď se dozvídám, že ten film se pouští na školách, dokonce na základkách už asi od sedmé třídy v rámci protidrogový prevence. A řada dětí, který to viděly, řekly, že drogy nikdy. Tak to je potěšující, svěřila se Helena Třeštíková v „Artzóně“.
Nicméně, podle Aleše Kudy také „Katka“ zachycuje fenomén 90. let, kdy se u nás užíval heroin, ale dnešní realita je zcela jiná: „Ty děti se s tímhle dnes nesetkají,“ upozornil. Pro ně je zajímavější třeba velmi úspěšný americký seriál „Euforie“, působivá exkurze do života generace „Z“, snažící se vyznat v dnešním složitém světě drog, se*u a sociálních sítí, vyvolávajícím různá traumata.
Trapný remake
V „Artzóně“ také logicky došla řeč i na právě vysílaný kontroverzní seriál ČT „Adikts“, který je kritizovaný ze všech stran, především samotnými adiktology. Podle Kudy byl obrovský prostor, který tento seriál v ČT dostal, promarněn. „Je to trapný remake devadesátkové odstrašující kampaně, používá staré mýty, stará a zavádějící data,“ prohlásil zklamaně.
Zdroje: autorka, ČSFD, ČT Art