Růžičková nesnášela představitelku Konopníkové ze Slunce, seno. Nikdy byste neřekli, jakou podlost jí vyvedla
Helena Růžičková se díky svému komediálnímu talentu zapsala do srdcí českých diváků. Co už ale filmoví fanoušci tolik nevěděli, že mimo kameru někdy odložila svou pověstnou srdečnost a dokázala být poměrně chladná, zejména vůči nehereckým kolegům.
Především ve vztahu k amatérské herečce Marii Pilátové, která v trilogii „Slunce, seno“ ztvárnila Konopníkovou, existovalo napětí, které vyvrcholilo během natáčení druhého dílu nepříjemným incidentem. České komedie jsou často plné sousedských sporů, které dokáží diváky rozesmát. V případě Škopkové a Konopníkové se však antipatie z filmu přenesly i do skutečného života, a to velmi intenzivně. Marie Pilátová nikdy neměla herecké ambice. Byla obyčejnou ženou z jihočeských Hoštic, která celý život pracovala v místním JZD a přivydělávala si v ochotnickém divadle.

Když Zdeněk Troška hledal tváře pro svou komedii o venkovském životě, padla volba právě na ni. Role jí přinesla nejen popularitu, ale i zkušenost, na kterou vzpomínala se smíšenými pocity. Jak sama v několika rozhovorech přiznala, s profesionálními herečkami to na place neměla lehké.
„Mužský byli lepší než ženský. Ženský se nad nás povyšovaly. Ty jo, ale mužský ne,“ svěřila se Marie Pilátová novinářům, když vzpomínala na natáčení. Přestože většinu času strávila točením scén s Helenou Růžičkovou, jejich vzájemný vztah byl přinejmenším chladný.
Rozdíl mezi profesionály a venkovskými ochotníky
Troškova trilogie kromě režiséra samotného proslavila i jihočeské Hoštice, které se postupně staly oblíbeným turistickým místem. Pro místní bylo natáčení příjemným zpestřením jejich běžných dní a zároveň šancí si něco přivydělat k obvykle skromnému venkovskému rozpočtu.
Komparzisté dostávali za den natáčení 140 korun, což na tehdejší dobu nebyly zanedbatelné peníze. Marie Pilátová jako představitelka jedné z hlavních rolí si přišla na ještě lepší honorář. Za první díl obdržela 1 800 Kč, za druhý 2000 Kč a za třetí natáčený už po revoluci dokonce 7200 Kč.
Podle vzpomínek paní Pilátové však nebylo vše tak růžové, jak se mohlo zdát. V několika rozhovorech otevřeně přiznala, že ji Helena Růžičková na place prakticky ignorovala. Když byla dotázána na jejich vztah, neskrývala zklamání. Z jejích slov bylo patrné, že slavná herečka si s místními příliš nepovídala a udržovala si odstup.
Zatímco Růžičková už v té době patřila k uznávaným filmovým hvězdám s bohatými zkušenostmi, Pilátová byla jen prostou ženou z vesnice, která před kamerou nikdy nestála. Kontrast mezi filmovou profesionálkou a venkovskou amatérkou se zákonitě musel projevit.
Nešťastný moment, který odhalil skutečné napětí mezi herečkami
Momentem, který definitivně potvrdil napjaté vztahy mezi oběma ženami, byla scéna z druhého dílu „Slunce, seno a pár facek“. Během natáčení hromadné rvačky před zámkem dala Helena Růžičková Marii Pilátové tak silnou facku, že se jí doslova zatočila hlava. „Vlepila mi takovou, až se mi hlava otočila. Říkala, že když hraje, že se necejtí,“ prozradila Marie Pilátová. „Já když dám facku, tak opravdu porazí vola,“ okomentovala Helena Růžičková. Tudíž těžko říct, zda tak silná facka padla úmyslně, nebo nikoliv.

Proč se profesionálové povyšovali nad místními?
O příčinách vzájemných antipatií mezi Helenou Růžičkovou a Marií Pilátovou se můžeme jen dohadovat. Na place se však šuškalo, že za chladným přístupem slavné herečky mohly stát její soukromé trápení a osobní starosti, které si zkrátka vybíjela na okolí.
Marie Pilátová naopak byla prostou ženou z venkova, která nikdy netoužila po slávě. Natáčení pro ni bylo především zajímavým zpestřením jejího běžného života plného práce a starostí o rodinu. Vychovala dvě dcery, Janu a Marii, a až do vysokého věku si zachovala vitalitu a optimismus. Přes všechny těžkosti a napětí, které Marie Pilátová během natáčení zažila, jí role Konopníkové přinesla popularitu a obdiv diváků.
Zdroje: ahaonline.cz, csfd.cz, medium.seznam.cz