Snadno si vyděláte přes 200 tisíc měsíčně a nemusíte mít ani vysokou školu
Existují stovky druhů zaměstnání. Každé z nich má svá specifika, a proto přitahuje jiný druh lidí. Drtivá většina osob se při výběru orientuje především dle samotné náplně práce. Velmi důležitou roli nicméně mohou při výběru sehrát i takové faktory, jako jsou například různé výhody, dobře fungující kolektiv nebo zcela jistě taktéž plat (respektive mzda).
Nakonec je nutné se dívat i na požadavky zaměstnavatele. Nejčastěji jimi bývají bezúhonnost, zkušenosti nebo nejvýše dosažené vzdělání. Na první pohled se může zdát, že si bez vysoké školy nemáte šanci vydělat pěkné peníze. Opak je však pravdou. Například práci letového dispečera můžete vykonávat i bez titulu. Zdaleka se však nejedná o pozici, na kterou si troufne každý. Jako dispečer letové dopravy totiž disponujete mimořádnou zodpovědností. V případě, že uděláte chybu, může mít fatální následky. Jestli máte ovšem klidnou povahu a jen tak vás nic nerozhodí, jedná se možná o práci přesně pro vás. Jejím vykonáváním navíc můžete dosáhnout příjmu až 200 tisíc korun měsíčně.
Jako řídící letového provozu máte v rukou osudy stovek lidí
Jaká je ve zkratce náplň práce letového dispečera? Jeho asi nejvýznamnější úlohou je ta, že se stará o bezpečnost lidí, kteří se právě nacházejí v letadlech. Neustále piloty letadel instruuje, v jaké letové hladině (výšce) mají letět, jakým kurzem a také jakou rychlostí. Není na to však sám, neboť dispečeři zpravidla operují v týmech. Přece jenom je faktem, že chybu občas dokáže udělat naprosto každý. Od toho jsou pak další spolupracovníci, kteří ji případně ihned dokáží zaregistrovat. Mít sám na starost několik desítek letadel, která přepravují stovky až tisíce lidí, by bylo extrémně náročné i na psychiku toho nejklidnějšího člověka. V tom případě by navíc nejspíše rapidně ubylo účastníků letecké dopravy, neboť svěřit svůj život do rukou jediného člověka by byl nevídaný hazard.
Po každých dvou hodinách práce dispečeři zpravidla alespoň hodinu odpočívají
Vzhledem k tomu, že dispečeři nemají na starosti pouze jedno, ale rovnou několik letadel ve stejnou dobu, musí se vždy perfektně koncentrovat. Aby dosáhli maximální možné úrovně soustředění, musí tedy být velice dobře odpočatí. Z toho důvodu mají obvykle mimořádně krátké směny. Kupříkladu v České republice dispečeři zpravidla pracují pouze dvě hodiny, načež minimálně hodinu odpočívají. Proč zrovna dvě hodiny? Nejde o žádné náhodné číslo. Dle některých vědeckých studií totiž člověk obvykle nedokáže udržet pozornost déle než právě dvě hodiny.
Jak se stát letovým dispečerem
Ačkoliv nemusíte absolvovat vysokou školu, cesta na sedačku letového dispečera není vůbec jednoduchá. Abyste si na ni mohli jednoho dne sednout, musíte splňovat velmi přísná kritéria.
V první řadě je nutné, abyste byli v takřka dokonalé zdravotní kondici a měli čistý trestní rejstřík. To však samo o sobě ani zdaleka nestačí. Taktéž musíte perfektně ovládat anglický jazyk, disponovat mimořádně rozvinutým logickým myšlením a umět se rychle rozhodovat. V neposlední řadě se na tuto pozici můžete hlásit jen do věku 28 let. U starších osob totiž často dochází k postupnému zhoršování kognitivních funkcí, které jsou v tomto případě samozřejmě velice důležité.
Teprve pokud všechny tyto požadavky splňujete a projdete výběrovým řízením, můžete absolvovat výcvik na letecké škole. Ten trvá dva roky. Ani po jeho dokončení však nemáte nic jistého. Nabyté vědomosti a zkušenosti musíte následně prokázat v ostrém provozu, což někteří absolventi z psychických důvodů nezvládnou.
Zdroje: flyradar.cz wikipedia.org rlp.cz