Tlak v pneumatikách v zimě? Tento trik vám může zachránit život
Muž Správný tlak v pneumatikách má přímý vliv na bezpečnost jízdy, a to celoročně. Měli byste jej tedy pravidelně kontrolovat, což platí i v průběhu chladnějších měsíců. Nízké teploty totiž mají specifické nároky na nahuštění.
Zeptáte-li se jakéhokoli odborníka na automobilismus na správný tlak v pneumatikách, nepochybně vám odpoví, že je nutné dodržovat hodnoty určené výrobcem vozidla. Celoročně totiž platí, že jízda na přehuštěných či podhuštěných pneumatikách je nebezpečná i neekonomická. Tlak v pneumatikách se přitom mění s venkovní teplotou. Zatímco v létě může stoupat, v průběhu zimních měsíců klesá. V těchto obdobích tak můžete brázdit silnice na nevhodném „obutí“.
Proč se zaměřit na tlak v pneumatikách?
Věnovat pozornost tlaku v pneumatikách má v podstatě tři hlavní důvody, pro které byste množství barů měli rozhodně sledovat, a to pravidelně. Jaké to jsou konkrétně?
- Přehuštěné či podhuštěné pneumatiky mají vliv na bezpečnost jízdy. Ovlivňují totiž brzdnou dráhu, stejně jako celkovou stabilitu, což platí zejména na mokrém, zasněženém a zledovatělém povrchu.
- Jezdit především na podhuštěných pneumatikách vás bude stát více peněz. Kvůli tomuto stavu se totiž zvyšuje tzv. valivý odpor, což má přímý vliv na spotřebu paliva.
- V neposlední řadě může nesprávný tlak způsobit rychlejší opotřebení pneumatik. To je opět nejen nebezpečné, ale zároveň zaplatíte více, minimálně kvůli potřebě dřívější výměny kol.
Jaký by měl být tlak v pneumatikách v zimě?
V průběhu zimních měsíců se musí řidiči připravit na různá specifika daného období. Rozhodně by měli ve vhodný čas přezout pneumatiky. Jenže i tak budou mít nízké teploty na ně vliv. Platí přitom jednoduchá přímá úměra – čím více teploty venku poklesnou, tím více klesá tlak vzduchu v pneumatikách. Rizika jízdy na podhuštěných kolech jsme přitom již dostatečně rozebrali výše.
Nabízí se otázka, na kolik barů v zimě pneumatiky nahušťovat. Zmínit lze obecné pravidlo, že klesne-li teplota o 10 °C, klesne daný tlak o cca 0,07 až 0,14 baru, což se někdy zaokrouhluje na 0,1 baru. Z toho vyplývá, že by se během chladných měsíců měli mít na pozoru především řidiči, kteří žijí ve vyšších nadmořských výškách, tedy minimálně v rámci České republiky.
Mnozí jedinci přezouvají pneumatiky z letních na zimní již v průběhu října. To může být bráno jako obezřetnost, nicméně si je třeba uvědomit, že v tomto období mohou být venkovní teploty o několik desítek stupňů vyšší než v zimě. Včasné „přezutí“ tak může paradoxně znamenat jisté riziko. Náročnější podmínky, v nichž jsou silnice kluzčí, totiž vyžadují optimální přilnavost a brzdnou dráhu.
Jak často kontrolovat tlak v pneumatikách?
Z výše uvedeného vyplývá jednoduchá skutečnost, že by vlivem nízkých teplot měly být zimní pneumatiky nahuštěny v průměru o 0,2 baru více než letní „obutí“. Na druhou stranu je třeba upozornit, že v současné době nebývají zimy v České republice právě nejchladnější, minimálně v nižších nadmořských výškách. Při snaze o optimální tlak lze pneumatiky v zimě i přehustit.
Tlaku v pneumatikách je zkrátka nutné věnovat náležitou pozornost a vždy jej přizpůsobte aktuálním podmínkám. Platí, že byste měli nahuštění kontrolovat alespoň jednou měsíčně. Pak budete mít jistotu, že zbytečně neriskujete. Jistě, během zimy se mohou teploty dosti měnit, při pravidelné kontrole však na nevhodně nahuštěných pneumatikách nebudete jezdit dlouho.
Tip na závěr: důležité je dodržovat tlak huštění, který doporučuje výrobce vašeho automobilu. Kde najdete relevantní informace? Obvykle na štítku umístěném na víčku nádrže či na sloupku dveří řidiče. Nachází se pochopitelně rovněž v manuálu výrobce vozidla.
Zdroje: Deník, Michelin, Pneuboss