Tomu se nechce věřit. Nejnavštěvovanější film v kinech nedokáže přilákat za celý rok tolik diváků jako jediný díl seriálu
Při letošním udělování „Cen filmového kritiky“ se diváci, kteří ho v České televizi sledovali, dozvěděli několik velmi zajímavých informací. Tak třeba, že nejnavštěvovanější film uplynulého roku v tuzemských kinech nedokáže do kin přilákat ani tolik zájemců jako jediný díl televizního seriálu nebo telenovely a že úspěšní režiséři si to začínají stále více uvědomovat a soustředí se na televizní tvorbu.
Loňský rok přitom zaznamenal hned několik rekordů, především díky tomu, že se česká kinematografie zotavovala z „pandemické“ éry. Filmové sály navštívilo přes třináct milionů diváků, což je téměř dvakrát více než v roce 2021. V premiéře bylo promítnuto sedmdesát pět celovečerních českých filmů a do první desítky nejnavštěvovanějších titulů se z tuzemské produkce dostaly tři: komedie „Vyšehrad Fylm“, pohádka „Tajemství staré bambitky 2“ a středověká fantasy „Jan Žižka“. Celkově však bylo co do návštěvnosti neúspěšnější americké akční drama „Top Gun: Maverick“, které vidělo přes 800 tisíc diváků.
Mimo kino
Na letošních cenách filmové kritiky zabodovaly v kategorii „Mimo kino“ i tři televizní projekty, úspěšná kriminálka „Devadesátky“ v režii Petra Bebjaka, minisérie „Pět let“ Damiána Vondráška a třídílné psychologické drama Michala Blaška „Podezření“. Když známá režisérka Tereza Kopáčová předávala cenu tvůrcům vítězného snímku, kterou získalo právě „Podezření“, moderátoři se jí zeptali, zda je pro ni ještě natočení celovečerního filmu do kin vůbec metou. Tereza se přiznala, že v televizi našla svůj tým a především, že musí točit pro diváky, protože kdyby točila sama pro sebe, tak by to byl čirý masochismus: „My v té televizi máme rovnou o milion diváků víc,“ pochlubila se. Nevyloučila přitom, že by celovečerní film pro kina natočila, kdyby našla téma, jež by ho vyžadovalo. Nicméně dodala: „Potřebovala bych tam ten svůj televizní tým a televizní diváky.“
Arvéd
Za nejlepší český film minulého roku zvolili filmoví kritici originální snímek režiséra Vojtěcha Maška „Arvéd“, který navíc zvítězil v kategorii „Nejlepší scénář“ (Jan Poláček a Vojtěch Mašek) a „Nejlepší mužský herecký výkon“ (Michal Kern). Podle některých kritiků jde o pozoruhodný počin, jaký u nás ještě nevznikl. Připomíná příběh jedné z nejbizarnějších a nejzáhadnějších postav naší historie, Jiřího Arvéda Smíchovského, svérázného okultisty a kolaboranta. Zatímco v kinech zhlédlo „Arvéda“ pouze pár tisícovek diváků, nelze pochybovat o tom, že televizní premiéra jich přiláká mnohonásobně více.
Zdroj: autorka, Česká televize