Tvůrce Klubu rváčů, Chuck Palahniuk, nebyl s filmovým zpracováním svého díla zcela spokojen
Tvůrce Klubu rváčů Chuck Palahniuk prozrazuje, že jeho největším problémem s oblíbeným filmem s Bradem Pittem je jeho závěr a to, jak spadá do žánrových stereotypů.
Ačkoli se Klub rváčů do značné míry drží své předlohy, jedna zásadní změna jeho tvůrce Chucka Palahniuka trápí. Temně komediální thriller natočený podle stejnojmenného románu z roku 1996 se soustředil na nejmenovaného úředníka, který po setkání s rebelujícím Tylerem Durdenem a založení stejnojmenného klubu (tedy Klubu rváčů) začne vyznávat anarchističtější životní styl, který se začne zvrhávat v něco nebezpečnějšího. Film v čele s Edwardem Nortonem a Bradem Pittem, který režíroval David Fincher, ve své době vyvolal u kritiků polarizaci názorů, ale zároveň se stal kultovní klasikou.
Palahniuk se v rozhovoru pro Variety při propagaci svého nového románu Not Forever, But For Now zamýšlel nad odkazem Klubu rváčů. Když byl dotázán, zda mu po letech, která uplynula od uvedení filmu, vadí nějaké jeho části, poukázal autor na jeho závěr, neboť měl pocit, že odpočítávání „tikající bomby“, které se týká Vypravěčovy a Tylerovy závěrečné konfrontace, neodpovídá jeho představě o příběhu. Palahniuk to vysvětlil takto: „Nejsem úplně fanouškem té tikající bomby – těch odpočítávajících hodin na konci. A Jim Uhls (scénárista) ji tam dal, protože je to zjevně takový žánrový stereotyp, a já jsem se smířil s tím, že to stereotyp holt je.“
V závěru Klubu rváčů si Vypravěč konečně uvědomí, že Tyler je ve skutečnosti jeho druhá osobnost, a dozví se, že s projektem Mayhem naplánoval vymazání dluhů mnoha lidí tím, že vyhodí do vzduchu záznamy o úvěrech na bydlení. Poté, co se Vypravěči nepodaří zneškodnit jednu z výbušnin, dojde k ostré konfrontaci mezi ním a Tylerem v nedalekém mrakodrapu s výhledem na budovy určené ke zničení, které je přítomna i jejich partnerka Marla. Vypravěč nakonec obrátí svou zbraň proti sobě a střelí se do úst (ale ne smrtelně), aby zabil Tylerovu osobnost, a přihlíží výbuchům, k nimž dochází v dálce.
Až do této chvíle zůstal Klub rváčů do značné míry věrný Palahniukovu románu, a to jednak co se týče odhalení Tylera, tak i toho, že Tyler vyhodil do povětří Vypravěčův byt. V knize se stejně tak objevil Tylerův plán vyhodit mrakodrap do povětří, ačkoli spíše než o záznamy o úvěrech na bydlení a snahu o vymazání dluhů se Tylerovi v knižní předloze jednalo o mnohem sobečtější plán – toužil se stát mučedníkem tím, že zemře při výbuchu spolu s Vypravěčem.
Další významnou změnou oproti knižnímu závěru Klubu rváčů je, že Tylerův plán se nezdaří, protože Tyler zmizí dříve, než ho Vypravěč stihne zastřelit a zabít, a výbušnina selže. Vypravěč se přesto střelí, ale přežije a je umístěn do psychiatrické léčebny, kde pracují členové Projektu Mayhem a potvrzují, že plány skupiny pokračují a že očekávají Tylerův návrat. Vzhledem k tomu, že Palahniuk by napsal pokračování až za téměř dvacet let, je pochopitelné, že Fincher a scenárista Jim Uhls se možná snažili o definitivní zakončení příběhu, které by zachycovalo stejná antikapitalistická témata, jakými se zabýval zbytek filmu.
Zdroj: Variety, imdb.com