Usedlý Český lev jaksi „zplyšovatěl“, chybí mu odvaha. Je zapotřebí, aby se z něj zase stalo zvíře a začal řvát
Když se v roce 1993 poprvé udělovaly filmové ceny „Český lev“, nejlepším filmem byl vyhlášen skvělý muzikál Jana Hřebejka „Šakalí léta“. Přestože v dalších ročnících často zvítězily ikonické snímky, samotný, stále usedlejší ceremoniál, v poslední době čelí kritice.
Na otázku, jakou cestu za třicet let „urazil“ Český lev, odpovídal v „Událostech, komentářích“ ČT24 kulturní publicista a komentátor Petr Fischer. Ten zavzpomínal na první ročník, kdy slavnostní večer moderovali Roman Holý a Miloš Kohout a konstatoval, že „Šakalí léta“ „byl dobrý začátek“ v té době velmi sledované události. Nicméně si postěžoval, že samotný ceremoniál je dnes usedlejší a vážnější: „Na počátku byla daleko větší odvaha. Asi je to tím, kdo vlastně celou tu věc produkoval, kdo se do toho pouštěl s odvahou a skokem až po hlavě,“ uvedl. Podle něj šlo nejen o snahu upoutat pozornost, ale zároveň s nadhledem reflektovat soutěžící filmy.
Lev, který neřve
Moderátorka Jana Peroutková připomněla, že už když Český lev slavil své pětadvacetiny, Fischer napsal: „Český lev po čtvrtstoletí celý jaksi zplyšovatěl a je na čase, aby se z něj zase stalo zvíře a začal řvát.“ Respektovaný filmový publicista na to zareagoval, že si i po dalších pěti letech myslí, že se to nepodařilo. Především kvůli tomu, jakým způsobem je Český lev organizován: „Je to taková uzavřená společnost lidí, kteří se pohybují v té branži, není to nic zvláštního, jenom převzatý model ze zahraničí. Chybí tomu odvaha a otevřenost novým věcem,“ postěžoval si.
Na druhé straně nicméně přiznal, že po éře, jíž vévodili Jan Hřebejk, Petr Zelenka a David Ondříček, přichází nová odvážnější generace filmařů, která podává svoji výpověď o světě, v němž žijeme: „Ta mladá generace ho vidí jinak, vidí ho jinak jazykově, vidí ho jinak obrazově, podle toho, jaké otázky si pokládá,“ upozornil Petr Fischer. Myslí si proto, že nějaká změna přece jenom přichází.
Banger nebo Arvéd?
Přesto pro letošní ročník ještě žádná velká očekávání nemá, ale doufá, že vyhraje nejlepší film, což je podle jeho názoru „Arvéd“. Zmínil ovšem, že většina filmů, které „Českého lva“ získaly, patří mezi ikonické snímky. Bezesporu za ně kromě „Šakalích let“ můžeme považovat například „Díky za Každé ráno“ v režii Milana Steindlera, „Kolju“ Jana Svěráka, „Je třeba zabít Sekala“ Vladimíra Michálka, „Knoflíkáře“ Petra Zelenky, „Návrat idiota“ Saši Gedeona, „Nudu v Brně“ Vladimíra Morávka nebo „Bábu z ledu“ Bohdana Slámy.
Zdroj: autorka, Česká televize