Životopisné drama Oppenheimer představuje pro další film Christophera Nolana problém
Snímek Oppenheimer Christophera Nolana vypadá jako další velká podívaná, to však jen přispívá k rostoucímu problému s režisérovými filmy. Slavný tvůrce proslul inovacemi v kinematografii, ať už jde o originální způsob vyprávění nebo rozsáhlé využití kamer IMAX.
Právě jeho využívání technicky vyspělých kamer ve filmech jako Temný rytíř je důvodem, proč se v Hollywoodu začaly běžně používat. Nolan je používá k natáčení obrovských, výbušných a praktických akčních sekvencí a díky kamerám IMAX vypadají scény mnohem rozsáhleji, ale to je vlastně část jeho problému.
Nolanův film Oppenheimer z roku 2023 je životopisné drama o fyzikovi, který stál v čele vývoje atomové bomby. Děj se sice odehrává během druhé světové války, ale je především o osobním životě J. Roberta Oppenheimera, jeho boji s profesí a vnitřních konfliktech. Více než cokoli jiného je to charakterová studie a s rozpočtem nejméně 100 milionů dolarů jde o jednu z nejdražších charakterových studií vůbec.
Životopisný film o Oppenheimerovi nemusí nutně stát 100 milionů dolarů, a přestože bude nepochybně vypadat velkolepě, zaměření na akčnost životopisného dramatu je krokem vedle a špatným znamením pro Nolanovu budoucnost.
Filmy Christophera Nolana jsou příliš velké
Nolan se opakovaně překonává, pokud jde o rozsah svých filmů, doslova až do bodu, kdy jde o Oppenheimera, který by mohl vyhladit lidstvo. Jelikož je však film spíše osobním příběhem, je všechno to měřítko jen pěknou kulisou. Nolan mohl s nižším rozpočtem natočit mnohem poutavější drama, protože ty výbušné efekty by mohly odvést pozornost od toho, jak otřesný Oppenheimerův příběh ve skutečnosti je. Dokonalým příkladem je Memento, protože Nolan tento thriller malého rozsahu natočil za pouhých 9 milionů dolarů. Pravděpodobně by se s diváky nespojil tak dobře, kdyby měl epický rozpočet 100 milionů dolarů.
Každá další premiéra tohoto režiséra byla větší a mnohem ambicióznější než cokoli, co natočil předtím, ale bylo to na úkor psaní. Ačkoli má Tenet jedny z nejúchvatnějších akčních sekvencí, jaké kdy byly natočeny, na Rotten Tomatoes má jen 69 %, což je hluboko pod tím, na co je Nolan zvyklý. A skóre Interstellaru není o moc vyšší, protože na tomto webu s agregovanými recenzemi se nachází na 73 %.
Středně rozpočtové thrillery Christophera Nolana mají jeho nejlepší scénáře
Nelze popřít, že film Batman začíná změnil filmový průmysl, pokud jde o vážné pojetí komiksových projektů. A zcela posunul hranice, pokud jde o technické prvky, i když Nolan zničil tři IMAX kamery. Obálku však posunul i ve svých filmech před Batman začíná, a to nikoliv epickými akčními sekvencemi, ale zcela originálním vyprávěním. Před superhrdinským filmem z roku 2005 natočil Nolan dva neuvěřitelné thrillery, Memento z roku 2000 a Insomnii z roku 2002, které se vyznačovaly nejlepším scénářem ze všech Nolanových filmů.
Počátek a Insomnie mají sice stejně ohromující příběh jako Memento, ale stále jsou plné dějových děr a nedořešených konců, nemluvě o tom, že vyžadují velké pozastavení nedůvěry. I když Memento a Insomnie postrádaly kamery IMAX a efekty za 100 milionů dolarů, měly úžasný scénář. Film Memento z roku 2000 sleduje muže s amnézií, který se snaží odhalit vraha své ženy, ale film se odehrává v opačném gardu a obsahuje skutečně zlověstný zvrat. Insomnie byla dražší, protože měla rozpočet 46 milionů dolarů, ale protože film postrádá velkolepost pozdějších Nolanových filmů, většinu jeho rozpočtu pravděpodobně tvořily platy Robina Williamse a Al Pacina.
Nolan by mohl po Oppenheimerovi vést návrat středně rozpočtových thrillerů
Nolan sice Insomnii nenapsal, ale režíroval tuto brilantní, přízemní detektivku způsobem, který se dnes často nevidí. Nolan dokázal, jak dokáže natáhnout mnohem menší rozpočet, a ve filmovém prostředí je obrovská mezera pro středně rozpočtové thrillery. Vzhledem k Nolanově pověsti by mu každé studio s radostí dalo 30-40 milionů dolarů, aby natočil další thriller podobný Mementu nebo Insomnii. Nolan nemusí točit jen středně rozpočtové thrillery nebo velkorozpočtové podívané. Stejně jako Spielberg a další režiséři zvučných jmen může dělat obojí a jeho tvorba tak může být i častější. Oppenheimer je bohužel krok špatným směrem. Pravděpodobně by se dal natočit s polovičním rozpočtem a dost možná by byl lepší.
Oppenheimer přichází do kin 20.7.2023
Zdroj: screenrant.com